
Lees verder
Jan Jonker is bedrijfskundige, organisatieadviseur, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, en hoogleraar sociaal ondernemen & nieuwe businessmodellen aan de Toulouse Business School. Jonker is bekend van zijn werk over duurzaam ondernemen en het maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven, waarvoor hij in 2016 is onderscheiden met een Duurzaam Lintje.
Meer over de auteursHet doel van dit boek is onderzoekers in kort bestek een overzicht te geven van de ontwikkeling, aard, verschillende stromingen en criteria die samen het denken over methodologie vormen. Wat methodologie is, wordt vervolgens uitgewerkt aan de hand van kernbegrippen zoals paradigma, methodologie (weg waarlangs), methodiek (stappenplan) en instrumenten om data te verzamelen, te ordenen en te analyseren. Vervolgens wordt op twee manieren gekeken naar het gebruik van methodologie binnen de sociale wetenschappen en meer in het bijzonder de Bedrijfskunde. Enerzijds vanuit het onderscheid onderzoeks-, ontwerp- en interventiemethodologie. Essentie is studenten vertrouwd te maken met basale kennis over het vaak als moeilijk ervaren vakgebied methodologie in de praktijk gegeven.