De verleiding weerstaan
Over de noodzaak van het doordacht ontwerpen van opleidingen
Gebonden Nederlands 2008 9789031360895Samenvatting
Toen de Britse klimmer George Mallory in 1924 de vraag kreeg voorgelegd waarom hij de Mount Everest wilde beklimmen, luidde zijn antwoord simpelweg: 'Because It's There'.
Voor het beklimmen van de Mount Everest is dat wellicht reden genoeg, maar bij het ontwerpen van opleidingen verdient het toch de voorkeur onderwijskundige wenselijkheden en mogelijkheden centraal te stellen. Toch blijkt dat niet altijd het geval te zijn, vooral wanneer het gaat om nieuwe technische ontwikkelingen. ICT-toepassingen bijvoorbeeld worden vaak met geen andere reden in een opleiding opgenomen dan omdat 'ze er nu eenmaal zijn', of omdat de concurrent dat ook doet.
Dit boek is een pleidooi om de verleiding te weerstaan en onderwijs doordacht te ontwerpen, rekening houdend met visies op leren, kenmerken van de doelgroep en de organisatorische context.
Met dit boek viert het CLU zijn vierde lustrum. Het is niet toevallig dat bij deze feestelijke gelegenheid een boek als dit verschijnt. Het CLU heeft niet voor niets twintig jaar 'gefundeerd onderwijs' in zijn vaandel staan.
Het boek is geen handleiding tot het ontwerpen van onderwijs. Het geeft wel te denken. En zal iedereen die te maken heeft met het ontwerpen van opleidingen en onderwijs tot steun kunnen zijn.
De auteurs hopen dat u de verleiding tot het lezen ervan niet kunt weerstaan.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Ontwerpmodel voor duurzaam opleiden
2. De inlvoed van de visie op leren op de rol van leermiddelen in een opleiding
3. Attitude-ontwikkeling in opleidingen
4. Het ontwerpen van een assessment voor CGO
5. Het aanleren van professionele handelen in de beroepspraktijk
6. Verantwoord e-toetsen
7. Ontwerpen voor leerwerkplekken: 'kansen in het groen'
8. Naar een ontwerp voor de opleiding tot beroepsvoetballer
Literatuur
Over de auteurs
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan