Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Veranderformule

De Veranderformule geschreven door Jorien Weerdenburg is pittige kost! In Nederland struikel je bijna over de vele veranderconsultants, het lijkt wel alsof iedereen er verstand van heeft.

Fred Rutgers | 19 december 2016 | 3-4 minuten leestijd

Er zijn héél veel goedbedoelende adviseurs die je graag willen helpen om je bedrijf eens flink op te schudden om een positieve verandering op gang te brengen. Helaas zijn er veel minder consultants die ook blijvende positieve resultaten bewerkstelligen. Weerdenburg lijkt juist daar een goed werkende formule voor te hebben ontwikkeld. En gelukkig stelt ze daarbij vooral de mens centraal! Het veranderen van een organisatiemodel is niet zo heel erg moeilijk, maar als de mensen binnen die organisatie niet meegaan in die verandering, dan is voor je het weet alles weer bij het oude. Weerdenburg geeft in dit boek duidelijke handvatten waarmee je gaat zien welke krachten er spelen tussen de diverse mensen in dit proces en hoe je die krachten op een effectieve manier kunt richten zodat de hele organisatie in beweging komt en blijft.

Niemand wil zomaar veranderen omdat iemand anders dat zegt en vindt dat het moet. Iedereen wil weten waarom het moet en wat hij of zij er zelf aan heeft. Kortom; ‘What’s in it for me?’ Goede en bovenal effectieve communicatie is daarbij van onschatbare waarde. Als het de manager niet lukt om aan zijn team over te brengen wat het plan is en waarom we dat willen of moeten doen dan raken de medewerkers hun motivatie volledig kwijt, terwijl de manager denkt dat die medewerkers er wéér helemaal niets van begrepen hebben. Juist door dit soort miscommunicatie gaat het vaak al mis nog voordat het feitelijke veranderingsproces begonnen is.

Voor echte zinvolle veranderingen heb je ook een breed draagvlak nodig van iedereen binnen alle lagen van de organisatie. Daarbij zijn ook ondersteunende afdelingen belangrijker dan menigeen denkt. Vaak vergeten we afdelingen als IT , facilities en housekeeping. Maar hoe zou het bedrijf lopen als we geen goede huisvesting hadden, onze systemen niet draaien of de boel volledig vervuild zou zijn?

Weerdenburg legt ook mooi uit dat veranderen vanbinnenuit moet gebeuren. Als het waarom en de wil er niet zijn is er ook geen urgentie. Ze legt mooi uit waarom dat zo belangrijk is en geeft ook aan hoe je dat helder krijgt. In het hele boek kom je telkens weer mooie praktijkvoorbeelden tegen en tips van mensen waarmee Weerdenburg heeft gewerkt. Dat maakt duidelijk dat ze niet alleen praat over verandering, maar zaken ook echt in de praktijk verandert en dat is natuurlijk wel waar het om gaat; ‘Walking the talk’.

Een ander mooi voorbeeld is dat doelen en targets moeten passen bij wat je wilt bereiken. Als je klantvriendelijker wilt gaan werken, maar jouw medewerkers worden daar niet op beoordeeld, maar wél op hun verkoopresultaat, dan moet je niet verbaasd zijn als ze verkoop belangrijker vinden dan klantvriendelijkheid. Doelen en targets moeten voldoende uitdagend, maar zeker ook realiseerbaar zijn. Voor je het weet werken ze anders niet of zelfs negatief. In dit boek lees je hoe je voorkomt dat je in deze veel voorkomende valkuilen trapt. Ook moet je de waarde van goed leiderschap niet onderschatten. Als jij wilt dat de boel gaat veranderen krijg je de meute pas mee als ze zien dat jij er zelf in gelooft en er ook vol voor gaat. Veranderen is bovenal ook maatwerk. Weerdenburg reikt je met dit boek volop middelen, technieken en tools aan waarmee je ook binnen jouw organisatie kansrijk aan de slag kunt om blijvende veranderingen te realiseren. Kortom, lees voor de verandering eens een goed boek, De Veranderformule bijvoorbeeld!

Over Fred Rutgers

Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden