Het functioneren binnen een dergelijk veeleisende milieu kan, van tijd tot tijd, uiterst stressvol zijn. Men raakt maar al te vaak het spoor bijster in de snel schakelende dagelijkse realiteit om zich vervolgens steeds verder verwijderd te vinden van persoonlijke sterktes en waarden.
Ik heb dit zelf uit de eerste hand ervaren binnen diverse verschillende corporaties. Vaak is datgene wat er nodig is om de dingen voor elkaar te krijgen, erg afwijkend van de bedrijfswaarden en gedragsregels zoals deze aan de muur van het kantoor hangen of geschreven staan in de wervingsbrochures. Binnen dergelijke organisaties, zou je de bedrijfslectuur moeten negeren en beginnen met het bestuderen van het spel dat zich afspeelt op de werkvloer – hoe bestijgen succesvolle mensen de carrièreladder? Wat doen zij dat werkt?
Het kan dubbel zo moeilijk zijn wanneer je het bedrijfsleven betreedt vanuit een heel andere culturele omgeving; komende van de universiteit of uit een werkomgeving waar verschil van mening en een andere levensinstelling weids geaccepteerd zijn, kan de botsing met de cultuur binnen een groot zakelijk bedrijf zwaar vallen. Vooral de millenniumgeneratie die nu toetreedt tot de werkomgeving, vindt het moeilijk zich aan te passen. Een van hen, een jonge vrouw, vertelde mij dat haar tijd aan de universiteit haar had doen geloven dat er niets was dat ze niet aankon – behorende tot de top 10% van haar jaar, barstte zij van het zelfvertrouwen bij het betreden van de arbeidsmarkt. Echter, alleen om zich vervolgens binnen een traditionele culturele omgeving te bevinden en het gevecht te beginnen met de haar omringende, onbekende en zinloos overkomende, processen en gewoontes.
In Carrière Geheimen geef ik praktische hulp en advies, met behulp van voorbeelden uit mijn eigen werkleven en coachingspraktijk, aan diegenen die op zoek zijn naar succes binnen een dergelijke omgeving. Ik deel die dingen waarvan ik wilde dat ik ze geweten had toen ik zelf aan mijn eigen professionele reis door het zakelijke bedrijfsleven begon.
Is er één advies dat ik, boven alle andere, geven zou? Dat is een moeilijke vraag, daar de reacties van verschillende personen op dezelfde kwesties zullen verschillen en er meer dan één enkele manier van handelen mogelijk zal zijn. Maar het is mijn ervaring dat het, in veel gevallen, begint met een begrip van je eigen kunnen en van wat jij nodig hebt van een bedrijf om op de top van je kunnen te presteren; door authentiek te zijn. Als je geen begrip hebt van wie je bent en hoe je op het werk gezien wordt, is het onmogelijk jezelf volledig voor je baan in te zetten. De eerste stap naar het beter presteren binnen een grote organisatie is het ontdekken van je eigen persoonlijke voorkeuren – en de unieke gaven die jij met je meebrengt – en het benutten ervan.
Waarom jezelf de ergernis niet besparen, als het zo moeilijk is om succesvol te zijn binnen een corporatie? Omdat, ondanks de stress en hoge werkdruk, organisaties ons veel kunnen leren over het werk en onszelf; en het tot een succesvol einde brengen van een taak, in een dergelijke omgeving, je een ongelooflijke voldoening kan geven. Gewapend met de juiste kennis en begrip van de spelregels, kun je een bijzonder verrijkende ervaring tegemoet zien. Daarnaast is de invloed van grote organisaties op onze samenleving immens; indien de juiste mensen er onderdeel van zijn en deze bedrijven met expertise, flair en op menselijke wijze leiden, zullen wij daar allemaal van profiteren.
Met meer dan 25 jaar werkervaring binnen internationale corporaties en in haar eigen praktijk als ‘professional executive coach’, weet Julia Hart wat ervoor nodig is om succesvol te zijn op het werk. Ze is auteur van Carrière Geheimen - Handboek voor succes op de werkvloer.