OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 8 van 1.415 resultaten
recensie
Strategisch management
14 oktober 2022
Teun van Aken
3-4 minuten leestijd
Jan Eeckhout, hoogleraar Economie aan de UPF Barcelona, toont met de doorwrochte studie ‘De winstparadox - Waarom de macht van supersterbedrijven onze economie ondermijnt' aan dat het beslist niet klopt dat wanneer het goed gaat met bedrijven het ook goed gaat met de economie.
recensie
Strategisch management
12 oktober 2022
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Het zijn turbulente tijden in een wereld die steeds sneller verandert. Klassieke strategische concepten werken niet in een wereld die onvoorspelbaar is. Bedrijven moeten leren omgaan met onzekerheid en zich voorbereiden op verschillende alternatieve toekomsten. Door die onzekerheid te omarmen kun je sneller dan anderen risico’s beperken en kansen benutten: het onderzekerheidsvoordeel.
recensie
Ondernemen
6 oktober 2022
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Het blijft voor velen een uitdaging. Het opstellen van een goed businessplan waar ook nog iets mee gedaan wordt. Om je daarbij te helpen is er nu het boek ‘De Business Board Methode’. Deze methode vergroot de kans dat jouw businessplan niet in een la verdwijnt, maar wél wordt uitgevoerd.
boekenlijst
Algemeen management
6 oktober 2022
Managementboek Redactie
Tien boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2022. Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een podium bieden. Op 24 november 2022 wordt de winnaar bekend gemaakt.
recensie
Strategisch management
28 september 2022
Nan van Grootel
2-4 minuten leestijd
Ik word sceptisch als ik het voorwoord lees. Dat doet vermoeden dat dit de zoveelste canvas met de strategie en executie op 1 pagina is. Wie kent het Business Model Canvas niet? Of een Obeya met OKR’s? Die scepsis verdwijnt al snel en ik lees ‘OGSM in de praktijk’ in één adem uit.
preview
Marketing
28 september 2022
Erik Schoppen
3-4 minuten leestijd
Erik Schoppen is medeauteur van ‘Strategisch merkenmanagement’, het branding standaardwerk op het gebied van toekomstgericht en duurzaam merkbeheer. De vijfde herziene editie is volledig gericht op duurzame merkbouw, op zowel economisch als sociaal en ecologisch vlak. In dit artikel vertelt hij waarom alleen duurzame merkbouw - de basis voor merkvertrouwen - nog toekomst heeft.
achtergrond
Algemeen management
22 september 2022
Bertrand Weegenaar
8-11 minuten leestijd
De klimaatcrisis raakt ons allemaal en gaat ons ook allemaal aan. In 2050 moeten EU-landen klimaatneutraal zijn. Deze Uit de boeken gaat over boeken waarmee we een stap, en soms meerdere stappen verder gaan. Boeken over hoe bedrijven klimaatactief kunnen worden met duurzaam ondernemen. Geëxperimenteerd wordt er al volop. Er zijn belangrijke kennisbronnen en ervaringsverhalen.
recensie
Strategisch management
19 september 2022
Daan Scheffers
2-3 minuten leestijd
‘OGSM in de praktijk’ is een handzaam en compact boek met een uitleg over het veelgebruikte OGSM-model om je planvorming weer te geven op één pagina. De vraag die mij fascineerde toen ik het boek bestelde was: hoe kunnen de auteurs 190 pagina’s vullen met informatie over dit model?
preview
Ondernemen
9 september 2022
Edwin Kersten
3-4 minuten leestijd
De auteur van ‘De Business Board methode’ belooft een ‘Doe Het Zelf’ boek dat je aan de hand neemt om je plannen en zakelijke dromen waar te maken. In zijn preview deelt hij de kernpunten van de methode in zijn boek.
recensie
Strategisch management
18 augustus 2022
Elmas Duduk
3-5 minuten leestijd
Meteen met de deur in huis. ‘Het managementboek voor digitale transformatie, van technologie tot verdienmodel’ van Sander Jansen & James van de Merbel is een absolute must read voor beslissers.
recensie
Strategisch management
16 augustus 2022
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
‘Why innovation fails’ van Joachim De Vos is een zeer goed geschreven en onderbouwd boek over innovatie. Waar veel boeken komen met nieuwe modellen, komt De Vos met opgedane inzichten uit zijn eigen praktijkonderzoek. Een belangrijke conclusie die hij trekt is dat innovatie faalt omdat er een dominante groep in de organisatie is, die tegen de innovatie is en de status quo beschermt.
preview
Strategisch management
12 augustus 2022
3-4 minuten leestijd
Wanneer je met scenarioplanning aan de slag wilt gaan, is ‘Scenarioplanning in de praktijk’ een handleiding. Het boek bevat een praktisch vijfstappenplan, handige workshopformats (inclusief templates) en gerichte adviezen om van jouw project een succes te maken. De auteurs vertellen over hun boek.
recensie
Strategisch management
9 augustus 2022
Rudy Kor
4-5 minuten leestijd
‘Why innovation fails’ is een aanrader voor managers en leiders van innovatieprocessen. Joachim De Vos geeft zijn lezers veel handvatten om grip te krijgen op het innovatieproces. Ook al staat het boek vol met theorieën, modellen en schema’s, het is leesbaar door de vele korte en langere praktijkvoorbeelden.
preview
Strategisch management
29 juli 2022
Remco Bakker
2-3 minuten leestijd
OGSM is een model om plannen te maken én uit te voeren. Met een goed plan houd je koers én blijf je wendbaar. Je bent goed voorbereid: voer simpelweg uit wat in het plan staat. Wat er niet in staat, ga je niet doen! Maar een goed plan is altijd een levend plan. Leer van de resultaten en stuur bij. Daarvoor heb je drie dingen nodig: een goed plan, een duidelijke werkwijze om de voortgang te bewaken en een heldere rolverdeling in het team.
video
Strategisch management
28 juli 2022
Mark Huijben
Elke organisatie staat voor belangrijke vragen die direct met een goede bedrijfsvoering te maken hebben. Hoe blijf je aantrekkelijk als werkgever en boei en bind je medewerkers? Hoe blijf je wendbaar, doelmatig en van waarde in een omgeving die voortdurend verandert? Mark Huijben heeft op deze en andere vragen de antwoorden gezocht en gevonden, in samenwerking met managers, stafmedewerkers en organisatieadviseurs. In de Bookchat vertelt hij wat bedrijfsvoering zo lastig maakt.
Interview
Strategisch management
27 juli 2022
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Succesvol eventbeleid speelt een belangrijke rol in het behalen van strategische organisatiedoelen. Dat is de kern van ‘Handboek Strategische Eventmarketing’. Een van de voorwaarden om die ontwikkeling daadwerkelijk te laten plaatsvinden is het upgraden van de eventprofessional: die moet veel meer dan nu het geval is een sparringpartner van de directie worden. Kruitwagens handboek levert meer dan voldoende inzichten om die ontwikkeling mogelijk te maken.
recensie
Strategisch management
21 juli 2022
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Een evenement is een bijzonder krachtig communicatiemiddel om beleving en emotie aan een boodschap toe te voegen en om die van het hoofd naar het hart van de ontvanger te brengen. Evenementen vormen daarom een uniek onderdeel van de marketingmix. Dat is de centrale gedachte van ‘Handboek Strategische Eventmarketing’, een naslagwerk voor iedere eventprofessional, waarin alle relevante aspecten van eventmarketing aan bod komen.
recensie
Marketing
19 juli 2022
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Een merk bouw je voor en met mensen. Die overtuiging vormt de basis voor een magnum opus dat zijn oorsprong vindt in het gedachtegoed van de Amerikaanse hoogleraar Kevin Lane Keller en dat sinds de eerste verschijning in 2010 uitgroeide tot de standaard onder strategisch merkenmanagement in Nederland.
video
Strategisch management
13 juli 2022
Ton Speet
Het StrategieCanvas van Ton Speet, Lisa van Rossum en Maxime van Winden helpt je bewuste, onderbouwde en scherpe keuzes te maken die aansluiten op de competenties van je organisatie en de ontwikkelingen en behoeften in de markt. In de Bookchat vertelt auteur Ton Speet hoe je scherpe strategische keuzes maakt en succes geen toeval laat zijn.
Interview
Marketing
12 juli 2022
Bert Peene
8-11 minuten leestijd
‘Strategisch merkenmanagement’ van Erik Schoppen en Ruud Heijenga is in de loop der jaren uitgegroeid tot hét standaardwerk binnen het vakgebied. Met de verschijning van de vijfde editie brengen ze het weer helemaal bij de tijd. Een gesprek over merken in een VUCA-wereld, hoe merken kunnen bijdragen aan een betere wereld, en wat er nog meer is gewijzigd in de nieuwe editie.