OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 2 van 41 resultaten
recensie
Personeelsmanagement
4 augustus 2003
Hilde Veraart-Maas
Is h
recensie
Persoonlijke effectiviteit
25 november 2002
Hilde Veraart-Maas
1-2 minuten leestijd
'Prioriteiten' leest prettig, geeft duidelijke voorbeelden, boeit, voegt toe en nodigt uit tot zelfreflectie. Volgens Covey bieden drie generaties timemanagement instrumenten voor efficiency maar leiden ze niet tot kwaliteit van leven.
recensie
Personeelsmanagement
9 augustus 2002
Hilde Veraart-Maas
4-5 minuten leestijd
Veel organisaties staan voor de opdracht medewerkers te binden, te boeien en zelfs te bezielen. De relatie tussen werk en leven is beduidend veranderd. Het boek 'Nieuwe keuzes in werken' beoogt een dialoog uit te lokken over die veranderde visie op arbeid.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 augustus 2002
Hilde Veraart-Maas
3-4 minuten leestijd
In de hectiek van alledag hebben velen de voeling met hun innerlijke waarden verloren. Aan diegenen die het beschreven proces volgen belooft het boek 'What matters most' innerlijke kracht en innerlijke vrede. 'Wie ben ik werkelijk? Wat zijn mijn rollen? Wat zijn daarbinnen mijn innerlijke, richtinggevende waarden, en hoe stel ik mijn eigen persoonlijke missieverklaring op? Hoe pas ik dit toe op mijn zakelijke leven?' Ik ben nieuwsgierig in hoeverre Smith die ambitieuze beloften waarmaakt.
recensie
Leiderschap
13 mei 2002
Hilde Veraart-Maas
3-5 minuten leestijd
Niet iedereen is een natuurtalent, maar leiderschap is aan te leren. Daniel Goleman neemt emotionele intelligentie als invalshoek. Emotioneel intelligente leiders boeken volgens hem aanmerkelijk betere en meetbare resultaten.
recensie
Personeelsmanagement
6 mei 2002
Hilde Veraart-Maas
3-5 minuten leestijd
In 'De waarde van tevreden medewerkers' belooft Boomsma belooft theorie en praktijk van het medewerkersonderzoek uiteen te zetten. Hij behandelt het belang van goede, gemotiveerde medewerkers, de techniek van het onderzoek inclusief vragenlijst, en de aanzet tot het verbetertraject.
recensie
Leiderschap
22 april 2002
Hilde Veraart-Maas
3-4 minuten leestijd
Hoe leiden organisatorische en leidinggevende capaciteiten tot de beoogde resultaten? Dit is de centrale vraag van 'Resultaatgericht leiderschap'. Bepaalde kernvaardigheden (de kenmerken) zijn bij het leidinggeven cruciaal, maar zonder de vraag naar het 'zodat ...' volgt er nog geen resultaat.
recensie
Leiderschap
12 februari 2002
Hilde Veraart-Maas
3-4 minuten leestijd
'Wat hebt u vandaag gedaan om effectiever op te treden als leider?' Dit is het centrale appèl dat Manfred Kets de Vries, econoom, (onmiskenbaar!) psychoanalyticus en docent aan INSEAD, op de lezer doet. 'Leiderschap ontraadseld' is bedoeld als een werkboek met vragenlijsten en oefeningen voor zelfbeoordeling. De auteur richt zich weliswaar grotendeels op het topmanagement, maar de principes gaan op voor alle leidinggevende niveaus.
recensie
Personeelsmanagement
7 januari 2002
Hilde Veraart-Maas
3-4 minuten leestijd
Meestal is de financiële strategie binnen een bedrijf wel duidelijk; als het gaat over de input om bedrijfsresultaten te bereiken zijn de meningen intern al meer verdeeld. Maar als het aankomt op menselijk kapitaal, dan blijkt dat dit belangrijkste kapitaal het slechts gemeten en het minst gemanaged wordt.
recensie
Personeelsmanagement
7 januari 2002
Hilde Veraart-Maas
3-4 minuten leestijd
Meestal is de financiële strategie binnen een bedrijf wel duidelijk; als het gaat over de input om bedrijfsresultaten te bereiken zijn de meningen intern al meer verdeeld. Maar als het aankomt op menselijk kapitaal, dan blijkt dat dit belangrijkste kapitaal het slechts gemeten en het minst gemanaged wordt. Het meten op essentiële processen, uitgedrukt in kosten-baten en in waardeschepping, stelt HRM in staat een herkenbare bijdrage aan de bedrijfsstrategie te leveren, zodat deze afdeling het nog te vaak bestaande beeld van overhead en kostenpost kan omzetten in een strategische rol. Daarom richten de auteurs van 'De HR scorecard'zich primair op de Human Resources Manager.
recensie
Leiderschap
4 december 2001
Hilde Veraart-Maas
3-5 minuten leestijd
Leidinggeven is een vak en vooral het leidinggeven aan professionals wordt wel vergeleken met het voortduwen van een kruiwagen met springende kikkers.
recensie
Leiderschap
9 oktober 2001
Hilde Veraart-Maas
'Waarom managers zichzelf voor de gek houden'. Zo'n titel maakt natuurlijk nieuwsgierig. Leiderschap wordt door zelfbedrog ondermijnd; dit boek wil mensen bewust maken van het probleem én een oplossing aandragen. Want wie zich van zelfbedrog weet te bevrijden, ziet alles scherper, heeft minder last van conflictgevoelens, hecht aan teamwork, neemt dubbel zo veel verantwoordelijkheid, is in staat meer resultaten te boeken en is tevreden en gelukkig, beloven de auteurs.
recensie
Leiderschap
9 oktober 2001
Hilde Veraart-Maas
3-4 minuten leestijd
'Waarom managers zichzelf voor de gek houden'. Zo'n titel maakt natuurlijk nieuwsgierig. Leiderschap wordt door zelfbedrog ondermijnd; dit boek wil mensen bewust maken van het probleem én een oplossing aandragen. Want wie zich van zelfbedrog weet te bevrijden, ziet alles scherper, heeft minder last van conflictgevoelens, hecht aan teamwork, neemt dubbel zo veel verantwoordelijkheid, is in staat meer resultaten te boeken en is tevreden en gelukkig, beloven de auteurs.
recensie
recensie
Personeelsmanagement
4 februari 2001
Hilde Veraart-Maas
4-5 minuten leestijd
Na het succes van 'Investors in People' (IiP) in Groot-Brittannië heeft het Ministerie van Economische Zaken veel geïnvesteerd in de introductie ervan in Nederland.
recensie
Organisatiekunde
4 februari 2001
Hilde Veraart-Maas
3-5 minuten leestijd
Steeds meer nieuwe taken komen op het bord van het middenkader: integraal management, resultaatverantwoordelijkheid, ondernemerschap, regelmatige koerswijzigingen, snelle technologische ontwikkelingen, steeds kritischer consumenten, toenemende concurrentie. Top-down of bottom-up: zij passeren het middenkader als verbindingsfactor tussen strategie en uitvoering. De titel 'Het onmisbare middenkader' lijkt dan ook goed te zijn gekozen.
recensie
Advisering
1 december 2000
Hilde Veraart-Maas
3-5 minuten leestijd
Schein behandelt in dit boek achtereenvolgens wat procesadvisering onderscheidt van andere adviesmodellen, de psychodynamica van de begeleidingsrelatie, het begrip cliënt, intrapsychische processen, interpersoonlijke communicatie en bewuste feedback, faciliterende procesinterventies, advisering in de praktijk en de begeleidingsrelatie. Hij schenkt ruim aandacht aan de psychologische en sociologische processen binnen een adviesrelatie. Ik zal de belangrijkste thema's hieronder verder uitwerken.
recensie
Algemeen management
30 oktober 2000
Hilde Veraart-Maas
3-4 minuten leestijd
Het managen van mensen en organisaties kent wezenlijke dilemma's. De manager beweegt zich tussen de uitersten daarvan. Dilemma's gaan over een tegenstelling: keuze voor één optie sluit de andere uit. Halbertsma omschrijft dit boek als een zoektocht naar het omgaan met fundamentele dilemma's in het leven van mensen en organisaties.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
12 oktober 2000
Hilde Veraart-Maas
3-4 minuten leestijd
Het enneagram is een eeuwenoud model, een dynamische cirkel die negen persoonlijkheidstypes en hun onderlinge interacties beschrijft. Elk type heeft zijn eigen strategie die succes genereert maar ook beperkingen met zich meebrengt: negen patronen van denken, voelen en handelen. Deze negen types zijn terug te voeren tot drie centra: hoofd (intellect), hart (gevoel) en buik (fysiek). Hoewel ieder individu wel kenmerken van meerdere of van alle negen types heeft, ligt zijn persoonlijkheid overwegend binnen één basistype. Het enneagram wordt gezien als een bewustwordingsmodel om inzicht in jezelf te verwerven en een persoonlijk actieplan te ontwikkelen. Dit is dan ook het doel van dit boek.
recensie
Organisatiekunde
6 september 2000
Hilde Veraart-Maas
4-5 minuten leestijd
De combinatie van veertig jaar advies- én wetenschappelijke ervaring levert in 'De bedrijfscultuur als ziel van de onderneming' unieke kennis op over de geheel eigen dynamiek van de organisatiecultuur. Wie hoopt instant recepten voor cultuurverandering te vinden in dit boek wordt teleurgesteld.