E-commerce en e-business zijn dynamische en snel veranderende vakgebieden. Technologische innovaties zoals 3D-printing, het ‘internet of things’, blockchain, robotisering en artificial intelligence zorgen voor een stroomversnelling. Deze ontwikkelingen maken het mogelijk om goederen en diensten efficiënter samen te stellen en te verkopen – met de klantwens steeds als uitgangspunt.
impact
De impact van met name artificial intelligence is groot. Daardoor groeit de behoefte aan professionals die begrijpen waar het in e-commerce en e-business écht om draait. Het boek E-commerce & e-business biedt hiervoor een solide theoretische basis én een praktische aanpak, met actuele voorbeelden, cases en concrete adviezen.
Organisaties digitaliseren hun processen steeds verder. De data-uitwisseling verloopt daarbij via internet. In het eerste hoofdstuk – ongewijzigd ten opzichte van eerdere edities – lichten we de basisbegrippen toe. Het commerciële proces uitvoeren via internet noemen we e-commerce. Regie voeren over het gehele primaire proces via internet noemen we e-business.
Ten opzichte van de tweede editie is deze derde editie op meerdere punten herzien en aangevuld:
Hoofdstuk 2 – Businessmodelinnovatie
Er is meer nadruk op de relatie tussen strategie en businessmodel, mede onder invloed van technologische en maatschappelijke trends. In het Business Model Canvas zijn elementen toegevoegd zoals AI en robotisering. Nieuwe thema’s zijn onder meer het balanceren van businessmodellen, platformeconomie, mixed reality en advanced machine learning. Ook is er meer aandacht voor dataveiligheid, privacy en de rol van data in waardeproposities.Hoofdstuk 3 – Online klantenwerving
Het onlinekoopproces is uitgebreid met een extra stap voor evaluatie en klanttevredenheid. We leggen sterker de nadruk op SMART geformuleerde marketingdoelen. Daarnaast is de aanpak rond branding uitgebreid, met meer aandacht voor influencers. Display advertising is vervangen door programmatic advertising.Hoofdstuk 4 – Online verkoop
Nieuwe verkoopkanalen zoals apps, marktplaatsen en social media worden besproken. Er is extra aandacht voor factoren die de waarde van een website bepalen, zoals klantbeleving en e-loyaliteit. De online marketingfunnel is uitgebreid met extra acties per fase. Ook verdiepen we thema’s als verkoop- en adviestechnieken, check-outprocessen, prestatiebeheer via KPI’s en dynamische prijsstrategieën.Hoofdstuk 5 – E-procurement
De recente ontwikkelingen in robotisering en artificial intelligence en hun invloed op inkoopactiviteiten zijn geactualiseerd en verder uitgewerkt.Hoofdstuk 6 – E-manufacturing & e-fulfilment
De volgorde van de onderwerpen is logischer gemaakt. Er is een gedetailleerdere uitwerking van orderpicking in distributiecentra, verzending en aflevering op klantadressen, en retourbeheer en -logistiek. Ook is de paragraaf over KPI’s uitgebreid.Hoofdstuk 7 – Customer relationship management
We onderstrepen het belang van omnichannelcommunicatie, klantidentificatie en gepersonaliseerde interactie. De rol van social media in klantrelaties komt uitgebreider aan bod, met nieuwe doelen zoals customer engagement en co-creatie. Ook introduceren we socialmediaspecifieke metrics naast bestaande KPI’s, om de effectiviteit van communicatie en service te meten.Hoofdstuk 8 – Managementinformatie
We beschrijven nieuwe elementen in datawarehousearchitectuur, zoals datalabs en data lakes. Daarnaast bespreken we de invloed van AI op bedrijfsvoering. Het belang van heldere definities en hoge datakwaliteit wordt benadrukt: de waarde van managementinformatie hangt immers af van de kwaliteit van de onderliggende data.Hoofdstuk 9 – IT-infrastructuur, verander- en projectmanagement
De hoofdstuktitel is gewijzigd en er zijn cloudservicemodellen (IaaS, PaaS, SaaS) toegevoegd. Binnen digitale transformatie verschuift de aandacht van technologie naar mensen. We behandelen de basisprincipes van projectmanagement en de toenemende toepassing van iteratieve projectaanpakken.
Over Marjolein Visser
Marjolein Visser RM werkt sinds de jaren 90 als adviseur en interim-manager gepassioneerd aan digitale innovatie van businessmodellen en het optimaliseren van de ROI van marketing. Visser is managing consultant van marketingadviesbureau MarketWise (www.market-wise.nl) en oprichter en eigenaar van TourWise, online marketingoplossingen voor toerisme en recreatie.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.