Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De kunst om dingen gedaan te krijgen

De kernboodschap van dit boek is dat de uitvoering binnen het bedrijf het belangrijkste is waar een manager mee bezig moet zijn. Niet delegeren aan lagere goden om je daarna aan "grotere zaken" te wijden.

Frits Bouwens | 12 februari 2004 | 1-2 minuten leestijd

Want als doordelegeren jouw voorbeeld is wordt dat ook de cultuur van het bedrijf. Larry Bossidy, voormalig CEO van General Electric en Honeywell International en Ram Charan, voormalig docent aan de Harvard Business School vertolken in dit boek deze boodschap. Een bedrijf moet van hoog tot laag doordrongen zijn van uitvoeringsdiscipline. Deze uiteindelijk voor de hand liggende conclusie wordt aan de hand van allerlei voorbeelden uit de praktijk onderbouwd. Daar ligt ook gelijk het manco van het boek.

De voorbeelden gaan niet over de praktijk van alledag maar betreffen zonder uitzondering de praktijken in beursgenoteerde bedrijven in Amerika met duizelingwekkende omzetten en gaan over discipline in situaties die nimmer voor de lezer zijn weggelegd. Dat daar toch uit lessen te leren zijn, valt niet te ontkennen maar daar wordt in dit boek nauwelijks moeite voor gedaan. Het is veelal KingKong-achtig borstgetrommel over hoe goed ze zijn vanwege 'uitvoeringsdiscipline'. De 400.000 kopers in de VS, zoals een sticker aan de voorzijde trots vermeldt, worden zeker mede veroorzaakt doordat de auteurs twee publiek bekende figuren zijn uit het bedrijfsleven, zoals bijvoorbeeld Cor Boonstra hier. Natuurlijk, iedereen wil als manager graag 'de kunst om de dingen gedaan te krijgen' beheersen.

Voor lezers die op die regelmatige verzuchting een antwoord willen is er maar deels iets te halen uit het boek. Voor allen die geïnteresseerd zijn in the American Way of Live is het weer een fijn staaltje van het betere pochwerk.

Over Frits Bouwens
Frits Bouwens is coördinator Wonen in Asielzoekerscentrum Winsum

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden