De volledig herziene bewerking van Deel 1, dat oorspronkelijk in 1992 verscheen, vormde de aanleiding alle delen onder de loep te nemen. De herziening komt voort uit de groeiende behoefte aan goede trainingshandboeken, aan het actualiseren van oefenmateriaal, en aan de sterk toenemende vraag naar trainingen in interculturele communicatie. De reeks richt zich op iedereen die training als vak serieus neemt, beginner of gevorderde, fulltime of parttime. De reeks van vier delen is bedoeld als een eenheid; samen vormen ze leerboek, handboek, vindplaats en vraagbaak.
Deel 2 is ongewijzigd ten opzichte van de vorige druk uit 2001. Het is een losbladige, rijke collectie van 152 oefeningen en procedures en 33 hand-outs voor training in sociale en managementvaardigheden. De oefeningen beslaan 117 uur training. Het deel is geschikt voor een brede schakering van trainingsdoelen, maar dan nog is er ruimte om verschillende materialen en spelsituaties zelf te vertalen naar de doelgroep. De thema's in al deze oefeningen zijn universeel: wat in de ene sector moeilijk is, zal ook in een andere sector stof voor training zijn. De 16 hoofdstukken gaan over onderwerpen als: kennismakingsprocedures, verbale communicatie, non-verbale communicatie, feedback, counselen, heldere communicatie en assertiviteit, persoons- en relatieontwikkeling, groepsontwikkeling, probleemoplossen in groepen, samenwerken, onderhandelen, conflict hanteren, managementvaardigheden en actieplanning en toepassing. Natuurlijk is er uitgebreid aandacht voor verschillende evaluatieprocedures. De hoofdstukken zijn uniform opgebouwd. In elk hoofdstuk zijn informatieve hand-outs opgenomen, waarin alle essentiële theorie over het thema duidelijk is beschreven, met literatuurverwijzingen. Dan volgen diverse oefeningen in afwisselende moeilijkheidsgraad. Per oefening geeft Oomkes steeds volgens dezelfde opzet uitleg en toelichting over onder meer doelen, uitvoeringsstappen, benodigde tijd, leerervaringen en waar mogelijk ook tips over varianten. Sommige oefeningen worden al zo lang gebruikt dat ze bij veel cursisten al overbekend zijn, bijvoorbeeld 'het gezicht van een vrouw' (verbale communicatie). Toch kun je daar als trainer met enige speelsheid weer een nieuwe dimensie aan geven. Bovendien voorziet Deel 4 uitstekend in de vraag naar nieuw oefenmateriaal. Ik werk al heel wat jaren met Deel 2 en het is nog steeds een databank vol oefeningen, die ik van onschatbare waarde vind. Als trainer houd je nu eenmaal de vrijheid om oefeningen aan te passen aan doel en doelgroep. Deel 2 is weliswaar niet goedkoop in aanschaf, maar verdient zichzelf dubbel en dwars terug.
Over Hilde Veraart-Maas
Hilde Veraart-Maas (1954-2019) was organisatiesocioloog. Na 22 jaar Human Resources Management vestigde zij zich als HRM-adviseur, trainer en (team)coach. Zij heeft door de jaren heen het socratisch coachen verder ontwikkeld. Zij werkt vanuit het principe: 'je weet zelf het beste wat goed voor je is!' De kracht van gedachten staat in haar aanpak centraal en de methode bewijst vooral goede diensten als iemand niet geholpen wil worden. Zij schreef diverse boeken over socratisch coachen, niet alleen als coachingsmethode (2006), maar ook over de vele toepassingsmogelijkheden. Zij was Master Practitioner NOBCO EMCC.