Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Inclusief onderwijs: onderwijs voor álle leerlingen

Inclusief onderwijs streeft ernaar alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, capaciteiten of beperkingen, gelijkwaardig te betrekken bij het onderwijs. Het is een benadering die diversiteit niet alleen erkent, maar juist omarmt als meerwaarde. Hoe creëer je een leeromgeving waarin iedereen kan floreren? Deze pagina biedt inzicht in de principes, uitdagingen en praktische toepassingen van inclusief onderwijs.

Saskia Schepers
Als alle breinen leren
Een van de meest recente en toonaangevende boeken over inclusief onderwijs is Als alle breinen leren van Saskia Schepers. Dit boek pleit voor neuro-inclusief onderwijs waar plaats is voor alle breintypen en laat zien hoe diverse leerbehoeften de norm kunnen worden in plaats van de uitzondering.
Boek bekijken
€ 24,99
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

SPOTLIGHT: Saskia Schepers

Als expert op het gebied van neurodiversiteit heeft Saskia Schepers baanbrekend werk verricht in het verbinden van neuropsychologie en inclusief onderwijs. Ze is oprichter van het Neurodiversiteit Netwerk Nederland en AllMindsThrive, en doceert aan verschillende hogescholen en universiteiten. Haar visie op neurodiversiteit in het onderwijs is toonaangevend in Nederland. Meer over Saskia Schepers

Neurodiversiteit als uitgangspunt

De hersenen van mensen werken allemaal anders. In het onderwijs betekent dit dat leerlingen verschillende manieren hebben om informatie te verwerken, te leren en te communiceren. Neurodiversiteit omarmen is een essentieel aspect van inclusief onderwijs.

"Inclusief onderwijs betekent niet dat alle leerlingen hetzelfde onderwijs krijgen, maar dat het onderwijs wordt aangepast aan de behoeften van elke leerling, zodat iedereen kan leren en excelleren op zijn of haar eigen manier." Uit: Als alle breinen leren
Als alle breinen leren Een belangrijke les uit Schepers' werk is dat we moeten stoppen met het 'repareren' van leerlingen die 'anders' zijn, en in plaats daarvan onze onderwijsomgeving zo inrichten dat deze van nature toegankelijk is voor diverse leerstijlen en -behoeften. Dit vraagt om flexibiliteit in leermethoden en beoordelingsvormen.

Auteurs die schrijven over 'inclusief onderwijs'

Culturele diversiteit in het klaslokaal

Inclusief onderwijs betreft niet alleen neurodiversiteit, maar ook culturele en talige diversiteit. Hoe creëer je een leeromgeving waarin alle achtergronden worden gewaardeerd?

Kitlyn Tjin Djie Irene Zwaan
Aandacht voor verschil op school
In Aandacht voor verschil op school laten Irene Zwaan en Kitlyn Tjin Djie zien hoe culturele achtergrond invloed heeft op leerprocessen. Ze bieden praktische handvatten om een veilige leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, zich gezien en gewaardeerd voelen.
Boek bekijken
€ 26,25
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Persoonsgericht en waarderend trainen - 7V’s voor inspiratie en houvast
Wiepke de Heij
Het creëren van een inclusieve leeromgeving vraagt om persoonsgericht en waarderend trainen. In het artikel 'Persoonsgericht en waarderend trainen' worden de 7V's geïntroduceerd: Verkennen, Verrassen/verbeelden, Verdiepen, Verbreden, Verankeren, Vieren en Verrijken. Deze methodiek biedt een kader om met diversiteit om te gaan zonder in een 'one size fits all' benadering te vervallen.
Orhan Agirdag Ellen-Rose Kambel
Meertaligheid en onderwijs
Meertaligheid is een belangrijk aspect van diversiteit in het onderwijs. Meertaligheid en onderwijs van Ellen-Rose Kambel en Orhan Agirdag belicht hoe we meertalige achtergronden van leerlingen kunnen erkennen en benutten als kracht in plaats van als obstakel. Dit draagt bij aan een inclusievere leeromgeving waarin talige diversiteit wordt gewaardeerd.
Boek bekijken
€ 32,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Van theorie naar praktijk: uitdagingen en oplossingen

De implementatie van inclusief onderwijs brengt uitdagingen met zich mee. Hoe vertaal je de theorie naar de dagelijkse praktijk in het klaslokaal?

Bert Wienen
Van individueel naar inclusief onderwijs
Van individueel naar inclusief onderwijs van Bert Wienen bespreekt de groeiende trend waarbij steeds meer kinderen worden doorverwezen naar speciaal onderwijs of jeugdhulp krijgen. Wienen, met zijn brede achtergrond als psycholoog en onderwijswetenschapper, pleit voor een systeemverandering richting echt inclusief onderwijs.
Boek bekijken
€ 29,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Maak je event toegankelijk voor iedereen
Marianne Dijkshoorn
Inclusie gaat verder dan alleen het klaslokaal. Het artikel 'Maak je event toegankelijk voor iedereen' biedt praktische inzichten die ook relevant zijn voor het onderwijs. De principes van Universal Design - mensgericht ontwerpen zodat alles voor iedereen bruikbaar wordt - kunnen direct worden toegepast in onderwijssettings om fysieke en sociale barrières weg te nemen.
Merel van Vroonhoven
Voor de klas
In Voor de klas deelt Merel van Vroonhoven haar ervaringen en observaties van de praktijk van het passend onderwijs. Ze beschrijft de uitdagingen waar leerkrachten voor staan bij het implementeren van inclusief onderwijs en wat er nodig is om alle kinderen, met of zonder speciale behoeften, samen te laten leren.
Boek bekijken
€ 21,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Inclusie en maatschappelijke verandering

Inclusief onderwijs staat niet op zichzelf maar is verbonden met bredere maatschappelijke vraagstukken rondom gelijkwaardigheid, toegankelijkheid en sociale rechtvaardigheid.

Anousha Nzume
Hallo witte scholen
Hallo witte scholen van Anousha Nzume confronteert ons met de realiteit van onderwijs in Nederland. Nzume, met haar achtergrond in media en kunst, daagt het onderwijs uit om kritisch te kijken naar de mate waarin het daadwerkelijk inclusief is en alle kinderen gelijkwaardig behandelt.
Boek bekijken
€ 22,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Inclusief leiderschap - Businessnovelle over diversiteit
Elly Stroo Cloeck
Het artikel 'Inclusief leiderschap' belicht de rol van leiderschap bij het creëren van inclusieve omgevingen. De inzichten zijn direct toepasbaar in onderwijsleiderschap: een dienend leider moet zijn stijl aanpassen aan de volwassenheid van zijn team. Ook wordt benadrukt dat voor echte inclusie niet alleen diversiteit nodig is, maar dat verschillende stemmen ook daadwerkelijk gehoord moeten worden.
Kris Van den Branden
Onderwijs voor de 21ste eeuw
Onderwijs voor de 21ste eeuw van Kris Van den Branden plaatst inclusief onderwijs in de context van toekomstgericht onderwijs. Van den Branden, met zijn achtergrond als lerarenopleider en zijn ervaring bij het Steunpunt Gelijke Onderwijskansen, laat zien hoe inclusief onderwijs niet alleen een morele kwestie is, maar ook essentieel voor het voorbereiden van leerlingen op de complexe samenleving van morgen.
Boek bekijken
€ 31,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Preview - Voorbij het verschil
Grethe van Geffen
In het artikel 'Voorbij het verschil' wordt benadrukt dat echte inclusie verder gaat dan alleen diversiteit erkennen. Het gaat om het benutten van verschil als kracht. Voor onderwijsinstellingen is dit een belangrijke boodschap: in plaats van leerlingen in een mal te dwingen, kunnen ze juist floreren wanneer hun unieke kwaliteiten worden herkend en ingezet.
Gijs van Gemert Karlieneke Speijers Sofie Sergeant
Inclusief gedrag
Voor inclusief onderwijs is het essentieel om ook leerlingen met gedragsproblemen een plek te bieden. Inclusief gedrag van Gijs van Gemert, Karlieneke Speijers en Sofie Sergeant laat zien dat juist 'buitenbeentjes en dwarsliggers' gebaat kunnen zijn bij inclusief onderwijs, en dat 'ingewikkeld gedrag' geen reden mag zijn om inclusie uit te stellen.
Boek bekijken
€ 24,00
Verwachte levertijd ongeveer 13 werkdagen

Mondiale perspectieven op inclusief onderwijs

Inclusief onderwijs is een wereldwijd streven, vastgelegd in internationale verdragen. Hoe wordt inclusief onderwijs in verschillende delen van de wereld vormgegeven?

Betteke de Gaay Fortman
Mensen ontwikkelen zichzelf
Mensen ontwikkelen zichzelf van Betteke de Gaay Fortman biedt een internationaal perspectief door te beschrijven hoe Karuna werkt aan toegankelijk onderwijs voor kinderen met een beperking in Nepal. Dit boek laat zien dat inclusief onderwijs een universeel streven is dat verschillende vormen aanneemt afhankelijk van de lokale context.
Boek bekijken
€ 22,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Stop de diversiteitsdogmatiek!
Joep Schrijvers
Het kritische artikel 'Stop de diversiteitsdogmatiek!' biedt een tegengeluid bij het inclusiviteitsdenken. Hoewel controversieel, illustreert het artikel belangrijke valkuilen die ook in het inclusieve onderwijs vermeden moeten worden: het reduceren van individuen tot categorieën en het creëren van nieuwe vormen van uitsluiting. Een inclusieve aanpak moet recht blijven doen aan individuele verschillen en niet vervallen in nieuwe hokjesdenken.

Conclusie: Op weg naar écht inclusief onderwijs

Inclusief onderwijs is meer dan een onderwijskundige benadering; het is een manier van kijken naar mensen en leren. Het vraagt om een fundamentele herbezinning op hoe we onderwijs organiseren en wat we belangrijk vinden. De boeken en artikelen op deze pagina bieden diverse perspectieven en praktische handvatten om inclusief onderwijs vorm te geven, elk vanuit een andere invalshoek maar met hetzelfde doel: onderwijs creëren waarin alle leerlingen tot hun recht komen en kunnen floreren.

De weg naar volledig inclusief onderwijs is een proces van continue ontwikkeling en aanpassing. Het vraagt om moed, creativiteit en doorzettingsvermogen van alle betrokkenen. Maar het loont: wanneer alle leerlingen zich gezien en gewaardeerd voelen, ontstaat een rijkere leeromgeving waarin iedereen tot bloei kan komen.

Boeken over 'inclusief onderwijs' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'inclusief onderwijs'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden