trefwoord
Organisatieleren: de sleutel tot wendbare en toekomstbestendige organisaties
In een wereld waarin veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen, wordt het vermogen van organisaties om collectief te leren steeds belangrijker. Organisatieleren gaat over het systematisch verwerven, verspreiden en toepassen van kennis om organisatieprestaties te verbeteren. Het gaat verder dan individueel leren - het draait om het ontwikkelen van collectieve intelligentie die de organisatie helpt zich aan te passen aan veranderende omstandigheden.
Wat is organisatieleren?
Organisatieleren is het proces waarbij organisaties als geheel kennis verwerven, delen en toepassen om prestaties te verbeteren. Het gaat over hoe organisaties hun collectieve capaciteit ontwikkelen om te leren van ervaringen en zich aan te passen aan veranderingen. Dit gaat verder dan de som van individuele leerprocessen – het betreft het inbedden van kennis in processen, structuren en de cultuur van de organisatie.
Manon Ruijters
Robert-Jan Simons
Rika Schut
Canon van leren & ontwikkelen
De 'Canon van leren & ontwikkelen' biedt een omvattend inzicht in de theoretische fundamenten van organisatieleren. Het verbindt individueel leren nadrukkelijk met leren op organisatieniveau en verkent concepten als kenniscreatie, kennismanagement en collectief leren die essentieel zijn voor het begrijpen van organisatieleren als fenomeen.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
De evolutie van organisatieleren
Het denken over organisatieleren heeft door de jaren heen een aanzienlijke evolutie doorgemaakt. Van mechanische benaderingen gericht op kennisoverdracht zijn we gegroeid naar inzichten over hoe organisaties als levende systemen leren. Dit vraagt om een andere kijk op hoe kennis wordt gedeeld en verspreid binnen organisaties.
Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers
Manon Ruijters
Dit artikel belicht hoe de Canon van leren & ontwikkelen de kloof overbrugt tussen theorie en praktijk op het gebied van organisatieleren. Het beschrijft hoe vraagstukken in organisaties complexer en dynamischer worden, waardoor de focus verschuift van leren naar ontwikkelen - een cruciale evolutie in het organisatieleren.
Jaap Boonstra
Dynamics of Organizational Change and Learning
In 'Dynamics of Organizational Change and Learning' verbindt Jaap Boonstra organisatieverandering direct met leerprocessen. Het boek laat zien dat effectieve verandering niet mogelijk is zonder diepgaande leerprocessen waarbij de organisatie als geheel betrokken is, en biedt inzichten in hoe deze processen te faciliteren.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 8 werkdagen
SPOTLIGHT: Jaap Boonstra
Als hoogleraar Organisatiedynamiek en Leiderschap heeft Jaap Boonstra baanbrekend werk verricht op het gebied van organisatieleren. Zijn onderzoek naar hoe organisaties veranderen door collectieve leerprocessen heeft wereldwijd invloed gehad op hoe we denken over organisatieontwikkeling en verandermanagement.
Meer over Jaap Boonstra
De drie niveaus van organisatieleren
Een effectief proces van organisatieleren vindt plaats op verschillende niveaus. Het model van 'triple loop learning' onderscheidt drie niveaus: het leren om doelen te halen (eerste niveau), het leren om betere doelen te stellen (tweede niveau) en het leren om beter te leren (derde niveau). Juist dit derde niveau, ook wel meta-leren genoemd, is essentieel voor organisaties die zich willen ontwikkelen tot lerende organisaties.
Anton Vanhoucke: ‘Leidinggeven aan zelfsturende teams is veel relaxter’
Anton Vanhoucke
Dit artikel belicht de drie niveaus van organisatieleren. Waar organisaties vaak blijven steken bij het eerste niveau (doelen halen), is juist het derde niveau (meta-leren) cruciaal. Op dit niveau ontwikkelt de organisatie een cultuur die leren bevordert, met aandacht voor psychologische veiligheid, beloning voor gedrag in plaats van resultaat, en het bevorderen van empirisme.
De rol van zelfsturende teams in organisatieleren
Zelfsturende teams blijken een krachtige motor voor organisatieleren. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd om snel te leren en zelfstandig te werken. De rol van leiderschap verandert hierbij: van controleren naar coachen, van opdrachten geven naar doelen stellen. Dit vraagt om een andere benadering van zowel teams als leidinggevenden.
David van Valkenburg
Ron Koppes
Achteraf is makkelijk praten
'Achteraf is makkelijk praten' verschaft waardevolle inzichten in hoe organisaties effectiever kunnen leren, zowel van incidenten als van de dagelijkse praktijk. Het boek pleit voor een bredere benadering van organisatieleren die verder gaat dan het standaard evalueren en wijst op het belang van continue verbetering en aanpassing.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Gebrek aan lerend vermogen is het analfabetisme van de 21e eeuw. In een wereld die voortdurend verandert, is de vaardigheid om collectief te leren en je aan te passen niet langer een luxe maar een noodzaak voor organisatorisch overleven.
Uit: Achteraf is makkelijk praten
Praktijkonderzoek als motor voor organisatieleren
Praktijkonderzoek kan een krachtige methode zijn om organisatieleren te stimuleren. Door systematisch onderzoek naar de eigen praktijk kunnen organisaties waardevolle inzichten ontwikkelen die direct relevant zijn voor hun specifieke context. Dit versterkt niet alleen de kennisbasis, maar ook het vermogen om die kennis toe te passen.
Maaike Smit
Suzanne Verdonschot
Praktijkonderzoek
'Praktijkonderzoek' toont hoe organisaties door onderzoek in de eigen praktijk het collectieve leerproces kunnen versterken. Het boek biedt praktische handvatten voor het opzetten en uitvoeren van onderzoek dat direct bijdraagt aan het verbeteren van de organisatie, waardoor kennis niet slechts wordt verzameld maar ook daadwerkelijk wordt toegepast.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Learning Histories: leren van het organisatieverleden
Een bijzondere methode binnen organisatieleren is de 'Learning History'. Hierbij wordt systematisch teruggekeken op belangrijke gebeurtenissen om daaruit lessen te trekken voor de toekomst. Door het verleden van de organisatie te analyseren, kunnen patronen worden ontdekt die helpen bij het begrijpen van de huidige organisatiecultuur.
Rik Peters
Learning Histories
'Learning Histories' introduceert een krachtige methode voor organisatieleren waarbij het verleden van de organisatie wordt onderzocht om daaruit lessen te trekken. Het boek laat zien hoe organisaties door historische reconstructie en reflectie kunnen leren van eerder opgedane ervaringen en hoe dit bijdraagt aan een verbeterd collectief geheugen.
Boek bekijken
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Learning histories - ‘Handvatten om organisatieverleden te begrijpen’
Carla Verwijs
Dit artikel bespreekt hoe learning histories helpen om de organisatiecultuur in kaart te brengen door verhalen te verzamelen en analyseren. Door organisaties te confronteren met hun blinde vlekken, stimuleer je leren en veranderen. Zonder historisch bewustzijn kunnen leiders geen onderscheid maken tussen incidenten en trends - een cruciaal aspect van organisatieleren.
Rik Peters heeft als universitair hoofddocent het concept van learning histories doorontwikkeld tot een krachtig instrument voor organisatieleren. Zijn benadering, waarbij organisatiecultuur wordt onderzocht door het verzamelen van verhalen, biedt een unieke manier om organisatieverandering te begrijpen en te begeleiden.
Systemisch denken en organisatieleren
Een belangrijk aspect van organisatieleren is het ontwikkelen van systemisch denken. Dit is het vermogen om complexe relaties en patronen binnen de organisatie te herkennen en te begrijpen. Systemisch denken helpt om voorbij symptomen te kijken en de onderliggende structuren en dynamieken te adresseren die bepaald gedrag veroorzaken.
Linda Booth Sweeney
Dennis Meadows
The Systems Thinking Playbook
'The Systems Thinking Playbook' biedt praktische werkvormen die organisaties helpen om systemisch denken te ontwikkelen. Gebaseerd op de principes van de lerende organisatie van Peter Senge, biedt het boek oefeningen en activiteiten die teams helpen om patronen en onderliggende structuren te herkennen - essentiële vaardigheden voor effectief organisatieleren.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 11 werkdagen
The Systems Thinking Playbook
Organisatieleren floreer het best wanneer mensen leren om in systemen te denken in plaats van in geïsoleerde gebeurtenissen. Door oefeningen en simulaties kunnen teams leren om patronen te herkennen, feedback loops te begrijpen en de eigen rol in het systeem te zien. Dit bevordert een dieper begrip van complexe situaties en leidt tot effectievere interventies.
Organisatieverandering en leren
Organisatieleren en organisatieverandering zijn nauw met elkaar verbonden. Effectieve verandering is niet mogelijk zonder leren, en zinvol leren leidt vrijwel altijd tot verandering. Dit inzicht heeft grote gevolgen voor hoe we veranderingsprocessen in organisaties benaderen.
Johan Boudewijns
De 6 cultuurpatronen
In 'De 6 cultuurpatronen' benadrukt Johan Boudewijns het belang van leren als één van de drie essentiële gebieden waarop organisatiebewustzijn zich moet richten. Het boek laat zien hoe cultuurpatronen het vermogen van een organisatie om te leren kunnen bevorderen of belemmeren, cruciaal voor aanpassing aan veranderende omstandigheden.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Johan Boudewijns is expert op het gebied van ongeschreven regels en hun impact op organisatieverandervermogen. Zijn werk over organisatiecultuur en verandermanagement biedt waardevolle inzichten in hoe culturele patronen het leervermogen van organisaties beïnvloeden en hoe deze kunnen worden aangepast.
Flexibiliteit en organisatieleren
Het vermogen van een organisatie om te leren hangt nauw samen met haar flexibiliteit. Organisaties die in staat zijn om snel nieuwe kennis te verwerven en toe te passen, kunnen zich beter aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dit vraagt om specifieke organisatiestructuren en -culturen die experimenteren en innovatie bevorderen.
Henk Volberda
Building the Flexible Firm (1e druk 1999)
'Building the Flexible Firm' laat zien hoe flexibiliteit en leerprocessen met elkaar verbonden zijn. Henk Volberda introduceert het concept van 'double-loop leren' als cruciaal voor metaflexibiliteit. Het boek behandelt verschillende leerniveaus in relatie tot het aanpassingsvermogen van organisaties in een steeds dynamischer wordende omgeving.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 8 werkdagen
Dynamisch organiseren - Stop met reorganiseren, het gaat vanzelf!
Glenn Frijde
Dit artikel over dynamisch organiseren laat zien dat traditionele bedrijfskundige principes zoals efficiëntie en hiërarchie niet geschikt zijn voor het huidige tempo van verandering. De oplossing ligt in een meer organische benadering van organiseren, waarbij het ontwikkelen van collectieve leercapaciteit centraal staat.
SPOTLIGHT: Henk Volberda
Henk Volberda is een toonaangevende onderzoeker op het gebied van strategisch management en organisatorische flexibiliteit. Zijn werk over hoe organisaties hun leervermogen kunnen vergroten om flexibeler te worden, biedt essentiële inzichten voor organisaties die zich willen aanpassen aan een steeds veranderende omgeving.
Meer over Henk Volberda
Scenario's als leermethode
Een krachtige methode voor organisatieleren is het werken met scenario's. Door mogelijke toekomstscenario's te verkennen, kunnen organisaties anticiperen op verschillende ontwikkelingen en hun adaptief vermogen vergroten. Het ontwikkelen van scenario's stimuleert bovendien het systemisch denken en de dialoog binnen de organisatie.
Kees van der Heijden
Scenarios
In 'Scenarios' toont Kees van der Heijden hoe scenario-planning bijdraagt aan een betere perceptie van de omgeving en adaptatie van de organisatie. Het boek biedt inzicht in hoe organisaties door middel van scenario's kunnen leren om verschillende toekomstmogelijkheden te verkennen, wat hun aanpassingsvermogen vergroot.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 8 werkdagen
Jeroen Busscher: ‘Leren belangrijkste voorwaarde voor succes in 21ste eeuw’
Jeroen Busscher
Dit interview met Jeroen Busscher benadrukt dat permanent blijven leren niet alleen steeds urgenter wordt, maar dat ook wat en hoe we moeten leren verandert. Het nieuwe organisatieleren draait niet om cursussen volgen, maar om een cultuur creëren waarin het leuk is om op zoek te gaan naar nieuwe inzichten en kennis.
Appreciative Inquiry en waarderend leren
Een vernieuwende benadering van organisatieleren is Appreciative Inquiry (waarderend onderzoek). Deze methode richt zich niet op problemen en tekortkomingen, maar op successen en sterke punten van de organisatie. Door te leren van wat goed gaat, kan een organisatie haar sterke punten verder ontwikkelen.
Veranderen met Appreciative Inquiry - Waarderend actieonderzoek in de praktijk
Robbert Masselink
Dit artikel introduceert Appreciative Inquiry als een alternatieve veranderbenadering die goed past bij organisatieleren. In plaats van zich te richten op wat er mis is, start deze methode bij wat werkt. Het artikel laat zien hoe deze participatieve filosofie bijdraagt aan een cultuur van continu leren en verbeteren.
De toekomst van organisatieleren
Hoe ziet de toekomst van organisatieleren eruit? De ontwikkelingen gaan snel, mede onder invloed van nieuwe technologieën en veranderende werkvormen. Organisaties die willen overleven, zullen hun leervermogen moeten blijven ontwikkelen en aanpassen aan nieuwe uitdagingen.
Ria van Dinteren: ‘Ons brein is de motor voor verandering en gedrag’
Ria van Dinteren
Dit interview met Ria van Dinteren belicht hoe inzichten uit de neurowetenschap het organisatieleren kunnen versterken. Ze stelt dat het brein de motor is voor gedrag en verandering, en dat organisaties hiermee rekening moeten houden in hun leerprocessen. Dit biedt nieuwe perspectieven op hoe organisaties hun leervermogen kunnen ontwikkelen.
Samenwerken en organisatieleren
Organisatieleren vindt niet in isolement plaats. Samenwerking, zowel binnen als tussen organisaties, speelt een cruciale rol. Door verschillende perspectieven en ervaringen samen te brengen, kunnen organisaties hun collectieve leervermogen vergroten.
Leren samenwerken - Een standaardwerk
Rudy Kor
Dit artikel over 'Leren samenwerken' laat zien hoe samenwerking en organisatieleren met elkaar verweven zijn. Het beschrijft vijf condities voor kansrijke samenwerking: gedeelde ambitie, recht doen aan wat belangrijk is, een constructieve relatie, professionele organisatie en een betekenisgevend proces - allemaal elementen die ook het organisatieleren versterken.
Conclusie: organisatieleren als strategische noodzaak
Organisatieleren is niet langer een luxe of een nice-to-have, maar een strategische noodzaak. In een wereld die steeds complexer en onvoorspelbaarder wordt, is het vermogen om als organisatie te leren en zich aan te passen cruciaal voor duurzaam succes. Dit vraagt om een cultuur waarin experimenteren wordt aangemoedigd, fouten worden gezien als leerkansen, en waar voortdurende reflectie en verbetering deel uitmaken van het dagelijks werk. Organisaties die prioriteit geven aan het ontwikkelen van hun collectieve leervermogen, bereiden zich niet alleen voor op de toekomst - ze creëren deze actief.
De bestsellers
-
€ 59,95
-
€ 74,90
-
€ 39,95
-
€ 43,50
-
€ 25,95