
Lees verder
Teams vormen de sleutel voor slimme, flexibele en kostenbewuste ondernemingen in de 21e eeuw. De vooruitgang die is geboekt bij de ontwikkeling van communicatietechnologie heeft er echter toe geleid dat teams drastisch zijn veranderd. Oorspronkelijk waren teams geordend en bevonden de leden zich op dezelfde plaats. Thans zijn teams te typeren als virtuele teams, waarvan de leden zijn verbonden door relaties en technologieën die het mogelijk maken dat grenzen van plaats en tijd worden overschreden.
Jessica Lipnack en Jeffrey Stamps beschrijven in dit boek hoe werken-op-afstand in een team geïmplementeerd kan worden in organisaties. Organisaties als Hewlett-Packard en Motorola zijn al vergevorderd in het werken met virtuele teams. Zij maken daarbij intensief gebruik van Internet, Intranets en groupware en zijn intussen onmisbare eenheden geworden in deze ondernemingen. Dit neemt niet weg dat het samenstellen van virtuele teams niet zonder gevaar is. Sneller dan bij traditionele teams ontstaan misverstanden als gevolg van de communicatie op afstand.
Lipnack en Stamps gaan dan ook uitgebreid in op de wijze waarop, met behulp van technologieën die communicatie ondersteunen, mogelijke misverstanden kunnen worden voorkomen. Zij geven hun lezers voldoende aanwijzingen om binnen hun eigen onderneming te gaan werken met virtuele teams.
virtuele teams samenwerken teams technologie ICT virtuele organisatie organisatie leiderschap communicatie ruimtetijd teamontwikkeling flexibiliteit coöpetitie conculega's relaties sociaal kapitaal teambuilding organisatiegrenzen virtuele gemeenschap rolverdeling plaats-onafhankelijkheid tijd-onafhankelijkheid