Stoppen met shoppen
Hoe we de planeet en onszelf kunnen redden
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789029544191Samenvatting
We verbruiken de hulpbronnen van de aarde tot vijf keer sneller dan ze kunnen regenereren. En ondanks onze inspanningen om ons verbruik te 'vergroenen' zien we nog geen daling van de wereldwijde koolstofemissies. Ons consumeergedrag is daar in grote mate debet aan. In dit inspirerende en verrassend optimistische boek onderzoekt journalist J.B. MacKinnon wat er zou gebeuren als we zouden stoppen met winkelen. Is er een manier om onze consumptie terug te brengen zonder een economische ineenstorting te veroorzaken?
Op zoek naar antwoorden sprak hij tal van experts, waaronder economen, klimaatwetenschappers en CEO’s van bedrijven, en reisde hij de hele wereld over: van Amerika’s megastores via de jagers-verzamelaarsculturen van Namibië tot gemeenschappen in Ecuador die 100% duurzaam consumeren.
Dit boek toont aan hoeveel we te winnen hebben bij consuminderen: fysiek en emotioneel welzijn, gezonde relaties met onze natuurlijke omgeving en met elkaar, aandachtige zorg voor onze bezittingen. Terwijl hij dit boek schreef, werd zijn gedachte-experiment deels werkelijkheid door het coronavirus.
Trefwoorden
duurzaamheid consuminderen milieu klimaatverandering overconsumptie economie gedragsverandering maatschappij duurzame economie welzijn hulpbronnen toekomst bewust consumeren degrowth circulaire economie ecologische voetafdruk koolstofemissies duurzame levensstijl minimalisme fast fashion reclame gedragseconomie economische krimp biodiversiteit levensduur producten bedrijfsleven consumentisme gedragspsychologie voetafdrukvermindering materiële cultuur
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan